Activiteiten
Bij de begeleiding kan er gekozen worden verschillende middelen in te zetten om zo een persoonlijk doel te bereiken. Hierbij houden wij rekening met uw mogelijkheden en kunnen.
We starten in het begin op een bekende en vertrouwde plek. Dit kan in en rond uw huis zijn, maar ook de omgeving van school of juist de rust van een park kan worden opgezocht.
Door middel van het brede scala aan middelen kunnen er verschillende doelen behaald worden;
Het aanbod is breed en wordt op uw persoonlijke doelen en interesse aangepast. We verdelen deze op de website voor het overzicht onder in drie verschillende onderdelen;
We starten in het begin op een bekende en vertrouwde plek. Dit kan in en rond uw huis zijn, maar ook de omgeving van school of juist de rust van een park kan worden opgezocht.
Door middel van het brede scala aan middelen kunnen er verschillende doelen behaald worden;
- Structuur bieden in het dagritme
- Lerend werken
- Sociale contacten verbeteren
- Het creëren van een succeservaring
- Het ontwikkelen van vaardigheden
Het aanbod is breed en wordt op uw persoonlijke doelen en interesse aangepast. We verdelen deze op de website voor het overzicht onder in drie verschillende onderdelen;
- Beweging
- Creatief
- Er op uit!
Beweging"Beweging heeft een goed effect op de hersenen"Bewegen is goed voor de gezondheid en daarvoor hoef je echt niet meteen de sportschool in. Er zijn tal van buitenactiviteiten te bedenken en ook in en rond het huis valt er genoeg te doen. Bewezen is dat bewegen niet allen het risico op chronische ziekten verkleint, maar ook een positief effect heeft op het geheugen en de hersenen.
De meest genoemde reden om niet (voldoende) te bewegen is "geen tijd", gevolgd door "geen zin" en "te moe", blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Kompas Volksgezondheid. Maar vergeet niet: bewegen geeft juist energie. Wie bijvoorbeeld een eindje gaat lopen of fietsen, voelt zich in plaats van moe en prikkelbaar, juist ontspannen en kan beter focussen. We blijken beter te presenteren als de omstandigheden aangenaam zijn en als we plezier beleven aan de activiteit. Bij ECHT proberen we dit "klimaat" dan ook zo goed mogelijk te creëren, door te kijken naar wat iemand wil en kan. We kiezen dus een sport die bij je past. Waarbij het samen sporten stimulerend werkt. Wij bieden vast in ons programma:
|
Creatief"Werken met handen, hoofd en hart "Er bestaan verschillende betekenissen en gedachten omtrent creativiteit.
Creativiteit is afgeleid van het Latijnse woord ‘creare’, wat scheppen betekent. Scheppen staat voor iets nieuws maken. Creativiteit is het vinden van nieuwe en waardevolle vormen en antwoorden op vragen. Dit samen met het agogische aspect kan er voor zorgen dat deelnemer beïnvloedt wordt met als specifieke bedoeling de situatie te wijzigen, zodat de deelnemer zich beter voelt. Wat op drie verschillende manieren tot uiting kan komen: Innerlijk: openstellen voor de impulsen van de omgeving en de materialen. Relatie: de deelnemer gaat zijn omgeving met andere ogen bekijken, ziet nieuwe mogelijkheden en kan op een andere manier de dingen interpreteren. Persoonlijke vormgeving: de deelnemer neemt initiatief en creëert. De Amerikaanse neurowetenschapper Kelly Lambert schrijft in haar boek Lifting Depression dat het ook nog eens goed voor je is: met je handen werken zou het beloningscentrum in de hersenen in werking zetten. Het creëren van een product levert succeservaring op. Het feit dat de deelnemer iets tastbaars maakt, kan voldoening geven. Een deelnemer kan hulp nodig hebben bij het creëren van deze situaties. Wij bieden graag deze ondersteuning waar nodig. Wij bieden o.a. in ons programma:
|
Er op uit" Er op uit is goed voor de ontspanning & prikkelt de geest."Gewoon er even lekker tussen uit en het opdoen van nieuwe ervaringen, belevingen en het verkennen van een omgeving is goed voor de ontspanning en prikkelt de geest
Bij "Eropuit" gaan wij een dagje weg. Zo bezoeken wij verschillende steden, natuurgebieden, musea, bedrijven en shows waar de deelnemer geïnteresseerd in is. Wij bieden vast in ons programma:
|